Olvasom immáron sok írásban a Time cikkével kapcsolatban, hogy nem értik, a Youtube miért számít az évtized egyik legnagyobb bukásának. Mert ugye a siker mércéje az, hogy mekkora árbevételt termel egy adott oldal, azaz a befektetett tőke megtérül-e.
Ehhez pedig nemcsak látogatók kellenek az oldalra, de olyan partnerek is, akik hirdetéseket tesznek fel rá, mert az ebből származó árbevétel lesz a működési költség forrása.
Ennél azonban még nagyobb kérdés, hogy használják-e egyáltalán a videomegosztókat a hirdetők?
Az Ön hirdetése hol van a YouTube-on?
Miközben online marketing tanácsadók özöne ajánlja a számos "forradalmi" felület mellett a YouTube-ot is, és kutatások bizonyítják, hogy itthon is a legnépszerűbb videomegosztó, mégsem látunk rajta a nagyobb márkákon kívül olyan aktivitást, ami egy-egy cég kampányát támogatná.
Miért nem?
- Ki és hogyan tervez kampányt a YouTube-ra?
- Milyen felületeket használna pl. egy magyar vállalkozás rajta?
- Hogyan hozná létre a saját hirdetését?
- Hogyan mérné annak sikerét?
A probléma a szervezetben rejlik szerintem. Illetve a szervezet hiányában.
Míg az USA-ban produkciós cégek alakultak kifejezetten online video reklámok készítésére, addig itthon csak elvétve találunk direkt erre a felületre készült filmeket. Pedig egy jól kitalált/megírt/leforgatott/vágott filmmel el lehet érni a "snowball" hatást - a felhasználók egymásnak ajánlják a filmet. Ehhez pedig kell valaki, aki kitalál+megír+leforgat+vág+feltölt.
Példa a saját praxisunkból:
A RE/MAX hazai csapata toborzott kifejezetten fiatal pályakezdő fiatalokat. Ehhez egy rendezvényt szerveztünk, amelynek neve "karrierstart" lett. Erre a rendezvényre hívtuk a 25+ 30 éves fiatal felnőtt férfiakat. A kampányhoz készült egy film, amit köremilben kezdtünk el terjeszteni közösségi hálózatokon (pl. iWiW, MyVIP, Facebok, Myspace, főiskolai hálózatok, stb.).
A film üzenete ez volt: Csak dolgozni akarsz vagy karriert is? Gyere, itt elindíthatod a karriered: www.karierstart.hu
A kampány alatt a filmben ajánlott www.karrierstart.hu oldalon lehetett rögtön jelentkezni a rendezvényre. (Mára az oldal átalakult, kikerült a kezelésünk alól.)
A kampány sikerét pl. az mutatja, hogy többet is kellett tartani a "karrierstart napból", mert nem fértek el a jelentkezők egyszerre. (Pontos számokat az ügyfelünkkel aláírt szerződés értelmében nem írhatok.)
A kampány teljes költsége elenyésző volt ahhoz a nyomtatott sajtót használó kampányhoz képest, ami ugyanekkora kontaktusszámot produkált volna. Arról nem is beszélve, hogy a nyomtatott sajtót nem lehet úgy mérni, mint a YouTube videot, ami pontosan megmutatja, hogy hányan nézték meg, és ebből hány látogató volt a weboldalon.
(Kulisszatitok: a filmben a Balázst játszó szereplő a grafikusunk volt ebben az időben.)