A három kismalac egyike szalmából, a második gallyakból a harmadik téglából épített házat. Amikor jött a farkas, az első kettőt egyszerűen elfújta, míg a harmadik esetében a fondorlat sem segített a malackákat megenni. A weboldalépítés a legokosabb malacka házépítési trükkjét követi, de megmutatja a másik kettő hibáit is.
"Szalmából vagy gallyból - esetleg téglából?"
Kinek építjük a weboldalt?
A weboldal megtervezésekor fontos kérdés, hogy ki a célcsoportom. Egy fiatal, 25+30-as korosztálynak egészen más elvárása van egy weboldallal szemben, mint egy 40+50-nek. Ha a ma "szokásos" célcsoport meghatározást vesszük ti. "fizetőképes, városi lakosság" vagy "magas keresetű, minőségorientált, városi lakosság", akkor valójában több csoportot is célzunk egyszerre:
- 25+30 középvezető vagy magasabb beosztású férfiak
- 25+30 középvezető vagy magasabb beosztású nők
- 35+40 MINGLI és DINK párok
- 40+50 vezető beosztású férfiak
- 40+50 vezető beosztású férfiak felesége
Ezen célcsoportok más-más vizuális és használhatósági élményt keresnek és képesek befogadni egy weboldalon. Illetve másképp találják meg az oldalakat. És ezzel el is értünk a bűvös háromszöghöz: Design - Usability - Visibility, azaz megjelenés - használhatóság - láthatóság:
E háromszög elemei a tervezés során sokszor látszólag különállnak egymástól, de ahogy az ábra is mutatja, valójában nagyon is összefüggnek. Egy 50 év körüli nő hülyét kap a rengeteg funkcióval elátott, kicsit káoszos megjelenésű oldalaktól, míg a facebook-on szocializálódó 20+30-asok kifejezetten ezt a vizuális élményt érzik "otthonosan rendetlennek". Egy 50 éves férfi az interneten nem fog a twitterről megérkezni a cég facebook-os profiljába, hogy onnan megnézze a weboldalon lévő microsite-ot. Viszont fog egy jól sikerült eDM levélre kattintva megérkezni egy neki szóló egyszerű oldalra. Kezdjük az elején akkor...
"Milyen színű legyen házikó teteje, ajtaja, kilincse?"
Design, azaz megjelenés
A célcsoportunknak megfelelően kezdjünk bele a tervezésbe / terveztetésbe. Az alábbi képek mintaweboldalak, melyek jól mutatják a különbséget az egyes célcsoportok között:
25+30 dinamikus, sokszínű, gazdag képi infomációban | 40+50 letisztult, egyszerű, kevés szín, elegáns |
Az előbbi oldal kaotikussága, iszonyú színessége nem zavarja a fiatal felnőtt réteget, sőt kifejezetten kihívásnak tartják annak megértését, és élményszerű böngészését. Az idősebb korosztály viszont elriad tőle.
Az utóbbi oldal hűvös eleganciája, a gyakorlatilag két szín használata viszont pont a fiatalabb réteget taszítja.
"Merre nyíljon az ajtó? Hol legyen az ablak és a kémény?"
Usability, azaz használhatóság
A weboldalak szerkezetét aszerint érdemes meghatározni, hogy mit akarunk az oldallal elérni. Ha tudom, hogy a látogatót el akarom juttatni a termékem megrendelésééig, akkor úgy kell felépítenem az oldal szerkezetét, hogy "minden út Rómába vezessen", azaz a navigáció egyértelműen irányítsa a vevőt. Az oldal használhatóságához tartozik még, hogy logikusan épüljün fel, ne változzon meg radikálisan a szerkezet attól, hogy egyik másik aloldalba belépünk. Itt egy példa, amelyen a bűvös "F" alapú szerkezet működik, miközben igen sok aloldalt kiválóan kezel:
Aloldal / Termékoldal:
"Hogyan talál rám a látogatóm?"
Visibility, azaz láthatóság
A kismalacok ugyan nem örültek a farkas látogatásának, de a kedves barátaiknak annál inkább. Ön is nyilván azért épít weboldalt, hogy azt megtalálják a vevők. Hogyan lehet ezt elérni? Illetve: hogyan lehet elérni ésszerű tervezéssel iszonyú költség nélkül?
A SEO egy külön iparág, annak "mágusaival", "guruival", és kóklereivel. Én itt most az elvet mutatom meg Önnek:
Az első lépés, hogy az oldala technikailag rendben legyen:
A fentieket követően pedig elindulhat az oldal hangolása, népszerűsítése, analitikája, hangolása, népszerűsítése, analitikája, ... és így tovább:
A fenti folyamatot a hagyományos médiacsatornákkal lehet még megtámogatni, azaz e-mail marketinggel, nyomtatott sajtóban megjelenéssel, stb. Viszont minden esetben mérni kell annak hatékonyságát. Erre kiváló eszköz a weboldal, ha a megfelelő analitikai motor be van építve. Javaslom a Google Analytics használatát, mert azon túl, hogy minden szükséges infot megtudhat belőle, még a kampányait is mérni tudja vele.
"Ha jön a farkas"
A konkurencia támadása
Ha az oldalunkat jól építettük fel, azaz a vevőinknek megfelelő a megjelenése, a használhatósága rendben van, és nemcsak a keresők találják meg, de a vevőink keresőkön keresztül el nem érhető része is rendszeres látogatója, akkor bátran jöhet a konkurencia, nem fog tudni mit kezdeni velünk. Az internetes verseny semmiben nem különbözik a való élet versenyétől. "Örökös bérlet" nincs az interneten az első helyen, de tartós bérlet igen, ha folyamatosan követjük a fogyasztóink igényeit, és megfelelő elemzés és eredmények birtokában változtatjuk az oldalunk megjelenését és működését.
Megy ez egyedül is?
Miért ne menne? Kérdés, van-e ideje rá, hogy megtanulja, és folyamatosan tanulja az új technológiákat. Jómagam úgy érzem, hogy "állandóan pályakezdő" vagyok ezen a területen, mert minden hónapban jön valami olyan újdonság, ami miatt megint tanulhatok egy halom új módszert.
Keressen rá néhány ügyfelünkre, akik sikerrel alkalmazzák a fentieket (megadtam a Google-be beírandó kulcsszót, keressen rá, és nézze meg, hogy hanyadik az ügyfelünk oldala):
szauna - finnaura.hu
castrol - castrolmintabolt.hu
kosztüm - bellamode.hu
stílustanácsadás - shaonille.com
hajós esküvő - europaeskuvo.hu
esküvő dekoráció - eskuvo-dekor.hu