Azt mondják, hogy generációs veszteséget szenved el az én korosztályom - a mai harmincasok. A rendszerváltáskor ugyanis még gyerekként "nem voltunk helyzetben", ahhoz, hogy saját vállalkozásunk legyen, viszont a minket követő egy tízessel fiatalabb generáció meg már az iskolában behozhatatlan előnyre tesz szert a technológia rohamos fejlődése miatt.
Éppen ezért izgalmas látni, amikor egy művészcsaládból egy fiatal iparművész lép ki a piac zajos tengerére, és ott próbál boldogulni. "Anaola" - ahogy én hívom őt a Moholy-n végzett, és friss diplomájával a kezében néhai nagyszülei alaposan revampolt lakásában kezdett hozzá saját vállalkozásához - táskákat és kiegészítőket készít bőrből, és minden egyébből. Az üzleti modellje pedig egészen sajátos módon épül fel - úgy tűnik sikerrel...
A showroom megnyitása körül sokan segédkeztek, amolyan igazi "össznépi összefogás" volt, hogy időben elkészüljenek a berendezési elemek, a média jeles képviselői jelen legyenek, és a potenciális vevők is készen álljanak a piacra betörő ifjú titán termékeire.
Oláh Anna - vagy ahogy a debütáláskor hívja magát: Anna Amelie - a művészek naivitásával indította vállalkozását, de ahogy beszélgetni kezdtünk, rögtön kiderült, hogy van egy működőképes receptje a sikeres vállalkozáshoz.
Anna üzleti modellje a következő:
1. Indítsuk el a vállalkozást nagy felhajtással - szívességekből!
Jöjjenek a barátok, újságírók, versenytársak (irigykedni), és lehetőleg minél több szívességgel oldjuk meg az indulást. A szívességekért cserébe mindenkinek terméket adunk - táskát, kiegészítőt, melyeken mind-mind ott díszeleg a márkanév. Ilyen márkázott termékekkel gyakorlatilag elárasztjuk a piacot - a termékek legyenek jók, szépek, és legfőképpen egyediek.
2. Váltsuk pénzre a szívességeket!
A rengeteg márkázott termék mind nekünk fog dolgozni, így a barátok élő reklámfelületként viszik mindenhova a termékeink üzenetét. Szervezzünk olyan összejöveteleket, amelyekre elhívjuk a barátainkat, ismerőseinket - és az ő ismerőseiket is. A már "márkahasználók" büszkén fogják mutogatni, hogy ők innen szerezték a "kedvencüket". Az ismerősök-ismerősei pedig kapjanak az egyébként magasra árazott (="értékes") termékekre olyan kedvezményt, amiért már szívesen azonnal megvesznek/megrendelnek ők is. Itt már pénzt kerestünk, és újabb követőkre akadtunk.
3. Specializálódjunk!
A sok-sok különböző termékhasználó közül ki fog emelkedni néhány, akik sajátos módon kezdenek a termékeinkhez ragaszkodni. Kezdjünk el velük külön, kiemelt figyelmet fordítva rájuk foglalkozni. Ők lesznek a termékeink nagykövetei. Minden újításunkról, fejlesztésünkről először nekik számoljunk be. Ők rendelhessék meg elsőként az új kollekció darabjait!
4. Emeljünk fokozatosan!
A termékeink árait kollekciónként (sorozatonként/szezononként) emeljük kisebb lépésekben. Inkább csináljuk több lépcsőt, és több kollekciót. Ezzel szinte észrevétlenül tudjuk a megtérülésünket is biztosítani.
5. Örök garancia - újbóli eladás
A termékeinkre vállaljunk örök garanciát. Bármi is történjen velük, hozzánk hozza vissza. Az anyag elfárad, a ragasztás elengedhet, a varrás elkophat, de a vevői bizalom soha. Az a vevő, aki visszahozza a terméket, és mi örömmel javítjuk meg, az biztosan újra vásárolni fog - már a reklamáció alkalmával is.
Amikor én jártam Annánál, éppen az általa készített táskám egyik apró hibáját beszéltük meg, amit máris javított, és míg ő dolgozott, én egy utazó/sport táskát néztem ki magamanak. Az 54.000 Ft-os táska eladásával Annának nagyon megérte beváltania az örök garanciámat.
És hogy hogyan ismerkedtünk meg? Egy barátomon keresztül. Azok között voltam, akik ott tolongtak a showroom megnyitóján.
Íme - Anna rendszere láthatóan működik.
Anna Amelie weboldala: http://www.annaamelie.com/
Tóth Mihály
KERKOM