2009.05.18.
07:00

Írta: mihalytoth

Bevásárlóközpont - már nem megváltó?

Sokáig számított egy-egy kereskedelmi vállalkozás számára megváltónak az a döntés, hogy valamelyik nagyforgalmú bevásárlóközpontban (bvkp) nyitott üzletet. Még a hihetetlenül magas bérleti díj és a hozzájáruló üzemeltetési- és marketing költség sem riasztotta el a jól működő (valóban kereskedő) vállalkozásokat. A nagy márkák mágnesként vonzották a vevők széles körét, a kisebb cégek pedig ezek farvizén evezve tudtak megélni.

Csakhogy a márkák elvesztették a mágnesességüket...

Mostanában jelent meg a NewYorktimes cikke is arról a folyamatról, amit régóta figyelhetünk meg: a nagy márkák mindent elsöprő ereje megfogyatkozott, a vevők egyre kevésbbé választják ezt vagy azt a terméket, mert divatos márka. Ezzel egyidőben hatalmas vákum is kialakult kis hazánkban, mert az egymásra nyitó bevásárlóközpontokban ugyanazok a márkák egyaránt jelen vannak - ehhez a növekedéshez azonban a fogyasztóerő csökkenése társul éppen.

Kérdés: ki hal ki előbb? A kicsik vagy a nagyok?

Ennek megválaszolása azonban nem a "tőkeerő" lesz.

A bevásárlóközpontok vezetőinek éppen időszerű végiggondolni az alábbiakat, ha meg akarják menteni bérlőiket:

A bérlők forgalmára és a bevásárlóközpont egészére ható negatív hatások folyamatosan rontják a bérlők nyereségességét.

Három szám határozza meg egy bevásárlóközpont (bvkp) sikerességét:

  1. LÁTOGATÓSZÁM, azaz mennyi a napi/heti/havi/éves lehetséges vásárlók száma
  2. VÁSÁRLÁSOK SZÁMA, azaz mennyi a fentiből a tényleges vásárlás
  3. KOSÁR VÁSÁRLÁSI ÉRTÉK, azaz mennyit költenek vásárlásonként


Óriási tévhit, hogy a bvkp marketingje mindhárom számra önállóan hosszú távon sikeresen hatni tud.
Ez egyszerűen így nem igaz.
A kommunikáció képes a látogatószámot viszonylag egyszerűen növelni azzal, hogy kampányszerűen hirdeti a házat, de ha a betérő látogatók nem azt kapják, amit elvárnak, amit keresnek, vagy nem találják meg, bár ott van, akkor csak azt érjük el, hogy rengeteg pénzért (ami nyilván a bérlők pénze) rengeteg csalódott embert generáltunk.

Mi kell ahhoz, hogy a sok pénzért behozott látogatókból vásárlók legyenek?

Négy szereplőt kell kibékíteni egymással.
Ki ez a négy szereplő?

 

 

 

 

 

 

  1. A VEVŐ, aki alacsony áron jó minőséget szeretne, kedves előzékeny kiszolgálással.
  2. A BOLTI ALKALMAZOTT, aki szeretné túlélni ezt a napot/hetet, minél kisebb energiabevetéssel, és lehetőleg több havi bért.
  3. A BÉRLŐ, aki minél kisebb befektetéssel szeretne minél nagyobb hasznot.
  4. A BEVÁSÁRLÓKÖZPONT TULAJDONOSA, aki minél több nyereséget szeretne a bérlőktől beszedni.

Ezek a célok látszólag ellentétesek egymással.
Egyetlen elhatározással azonban ezek az ellentétek összehangolhatók.

A bevásárlóközponti (bvkp) szereplők egyedi haszoncéljait közelíteni lehet egymáshoz, illetve összeköttetést lehet teremteni ezek között.

 

 

 

 

 

 

 

 

A célokat csak kiegészítjük:

- A bérlőnek speciális eszközöket mutatunk, amivel növelheti a boltja forgalmát az alacsonyabb árbevételű időszakokat is javítva, így növelve a reálnyereségét.

- A bolti alkalmazottnak kommunikációs eszközöket mutatunk, amivel hatékonyabban tudja a vevőket kezelni, így kevesebb erőforrást kell a „túléléshez” mozgósítania.

- Folyamatosan visszajelzést gyűjtünk a vevőktől, akiket a visszajelzésért premizáljuk.

Milyen lépéseket kell végrehajtani?

Hat lépésből áll a megoldás, ezek fontossági sorrendben:

  1. célcsoport bemérés (típus, szokások, specifikáció)
  2. megfelelő bérlőmix kialakítása
  3. specializált igények kielégítésére átalakulás (kereskedelmi aktivitás)
  4. célcsoport specifikus kommunikáció (kizárólag!)
  5. házon belüli vásárló-irányítás (tudatos, „új nyelv” és forma)
  6. visszatérő vásárlók és visszatérő vásárlások generálása (láncreakció)

Ezt az hat lépést a bvkp marketingje és a bérlők egyedi marketingje együtt tudja megvalósítani, hogy minél gyorsabban megoldás szülessen.

Az új logika szerint ugyanis nem a nagyobb hal eszi meg a kicsit - hanem a gyorsabb a lassabbat.

FULL DISCLOSURE

2001-től 2003-ig a WestEnd City Center bevásárló és szórakoztató központ marketingjén dolgoztam. Ezután egyik saját vállalkozásom a WestEnd, a Mammut I-II., a Pólus Center, a MOM Park és néhány vidéki pláza számára szolgáltatott belső kommunikációs eszközöket.

Szólj hozzá!

Címkék: marketing bevásárlóközpont

A bejegyzés trackback címe:

https://kerkom.blog.hu/api/trackback/id/tr1001115394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása